Reeducació del sistema visual
Hi ha un nombre important de pacients que no aconsegueixen solucionar totalment o parcialment els seus problemes visuals amb ulleres o lents de contacte. Manifesten símptomes que no els permeten aconseguir una comoditat i visió eficaç.
Aquestes persones solen tenir limitacions visuals en la seva vida quotidiana. Inclús en nens i adolescents es poden donar problemes de rendiment escolar i aprenentatge.
Els símptomes més comuns són els següents:
- Mal de cap
- Ulls vermells
- Picor ocular
- Llagrimeig
- Pestanyeig dels ulls
- Visió doble o borrosa
- Problemes d’enfocament en els canvis de distància
- Cansament al llegir
- Perdre la línia de lectura
- Posicions incorrectes del cap al llegir
- Tapar-se un ull al llegir o escriure
- Mala comprensió lectora
- Saltar-se paraules o línies
- Torçar l’ull en alguna distància
Per a tots aquests símptomes existeix la Teràpia Visual, que és una atenció optomètrica específica i molt efectiva en el tractament de problemes funcionals acomodatius i binoculars, així com en moviments oculars i d’aprenentatge.
L’objectiu de la Teràpia Visual és l’eliminació o reducció dels símptomes que manifesta el pacient. Està orientada a la reeducació del nostre sistema visual mitjançant exercicis específics amb la finalitat d’obtenir una resposta automàtica i inconscient davant les necessitats visuals de la persona.
Normes de conducta visual
Amb l’objectiu de prevenir problemes oculars o de visió degut a postures incorrectes o a factors ambientals, tals com: il·luminació inadequada, feines d’aprop o lluny o espais tancats que delimiten considerablement l’espai visual, s’ha de conèixer i aplicar les NORMES DE CONDUCTA VISUAL, que s’hauran de seguir per mantenir, conservar i potenciar la funcionalitat òptima del sistema visual.
EN AQUESTA CURA VISUAL DEPENDRÀ EL RENDIMENT NO NOMÉS VISUAL SINÓ INTEL·LECTUAL
- Procuri que la sala de treball estigui ben airejada i eviti que la temperatura ambiental sigui elevada.
- Si es possible, la taula de treball ha d’estar situada en un espai obert (finestra).
- L’il·luminació sobre la tasca haurà de ser tres vegades major que la il·luminació ambiental de la sala o habitació, la qual mai haurà d’estar enfosquida.
- Eviti que els ulls rebin directament la llum de les bombetes. La millor manera d’il·luminar l’àrea de treball es col·locant una llum flexo a la nostra esquerra si som dretans o a la nostra dreta si som esquerrans.
- Eviti que el nen escrigui de forma que la ma, el braç o el cap produeixin ombres sobre el que s’escriu.
- El llapis o bolígraf ha de sostenir-se de forma que els dits polze, índex i mig quedin lluny de la punta (a 1,5 cm aproximadament). Això evitarà haver de torçar el cap per poder veure l’escriptura.
- El material de lectura ha d’estar inclinat 20º amb respecte al pla de la taula o escriptori.
- L’alçada de la cadira i la taula han de permetre mantenir la planta dels dos peus recolzada totalment sobre el terra, el cos dret i les espatlles lleugerament cap enrere, perque els dos ulls quedin situats a la mateixa distància de la tasca.
- No s’acosti excessivament al material de lectura o escriptura, ja que pot donar peu a una miopia funcional; aquesta distància ha de ser igual a la que existeix entre el colze i l’artell del dit mig.
- També haurà d’evitar la lectura tombat al llit.
- No mogui el cap al llegir, els ulls son els únics que han d’executar moviment amb regularitat i eficàcia.
- No giri el tronc ni inclini el cap mentre escriu o llegeix. Això pot donar lloc a problemes de visió induïts per postures inadequades.
- Eviti realitzar tasques d’aprop prolongadament per més de 30 minuts, sense descansar 5 minuts. No realitzar descansos periòdics produirà la pèrdua de la concentració i la disminució del rendiment.
- Eviti que sobre la taula, a més del material de lectura i escriptura usats, existeixin altres objectes desordenats que impedeixin realitzar les tasques amb comoditat.
- Si llegeix, escriu o veu la televisió, haurà de conscienciar-se de l’existència del conjunt d’objectes que es troba a la sala. Si no es així, el seu món visual estarà reduït perquè no té la visió perifèrica.
- Quan vegi la TV faci-ho amb l’habitació il·luminada.
- Eviti que la llum ambiental produeixi reflexes sobre la pantalla de la TV.
- Els nens no han de veure la TV més de 2 hores seguides, ja que aquesta activitat pot reduir la seva capacitat de pensar i crear.
- Eviti veure la TV tombat o des de el terra.
- Procuri que els ulls executin adequats moviments alternats de fixació i seguiment, així com tenir una excel·lent flexibilitat per enfocar a múltiples distàncies de forma ràpida i amb comoditat.
- Per últim, permetis tenir relaxat diàriament el seu cos.




